
Amayllis – Piet Mondriaan
Deze visuele compositie is geïnspireerd door een krantenartikel met de titel Echt nep!, waarin een debat wordt aangekondigd over de grenzen van kunst en de subjectieve aard van kunstbeleving. Het artikel nodigt kunstenaars, critici en het publiek uit om te discussiëren over wat kunst werkelijk is.
Om het onderwerp uit het krantenartikel visueel te versterken, is bewust gekozen voor een schilderij van een beroemde kunstenaar dat een relatief eenvoudig onderwerp afbeeldt, maar toch als van hoge waarde wordt beschouwd. Het daagt de kijker uit om na te denken over waarom dit schilderij als kunst wordt erkend. Fotografie is verwerkt in deze compositie door het waardevolle schilderij te reproduceren. Het roept daarmee de vraag op of kunst alleen datgene is wat oorspronkelijk door de kunstenaar is gecreëerd, of dat herinterpretatie en reproductie zelf ook deel uitmaken van de kunst.
Piet Mondriaan
Piet Mondriaan was een kunstenaar die in zijn eigen tijd de grenzen van kunst al opzocht. Zijn abstracte werk, dat zich losmaakte van representatie en zich richtte op zuivere geometrische vormen en primaire kleuren, bracht een nieuwe definitie van kunst met zich mee. Mondriaan daagde niet alleen zijn tijdgenoten uit, maar zijn werk blijft ook vandaag de dag een mijlpaal in het herdefiniëren van kunst.

Campbell’s Soup Can – Andy Warhol
Deze visuele compositie is geïnspireerd door hetzelfde krantenartikel Echt nep!.
In deze compositie is gekozen voor een ander iconisch kunstwerk: de Campbell’s Soup Can van Andy Warhol. Dit werk, dat in de jaren ’60 de populaire cultuur en massaproductie in de kunstwereld introduceerde, is een perfect voorbeeld van de vraag die het artikel oproept: Wat maakt kunst kunst? De keuze voor Warhol’s werk versterkt het debat door de grens tussen commerciële kunst en ‘hoge kunst’ uit te dagen, en laat de kijker nadenken over hoe kunst in de moderne tijd steeds meer door de samenleving wordt bepaald.
Net als in de vorige compositie is fotografie gebruikt om de Campbell’s Soup Can te reproduceren, waardoor het iconische beeld in een nieuwe context wordt geplaatst. Door deze reproductie wordt de vraag opnieuw gesteld: Is dit nog steeds kunst? Door het werk van Warhol te herhalen, wordt het idee van kunst als reproductie verder verkend. Is de oorspronkelijke creatie van Warhol kunst, en is de reproductie daarvan ook kunst?
De keuze voor Warhol en zijn subversieve benadering van kunst sluit aan bij de bredere discussie over de grenzen van kunst, die al door kunstenaars als Mondriaan werd verkend. Warhol brak met traditionele opvattingen over kunst door alledaagse objecten te verheffen tot kunst. Door dit werk te reproduceren in fotografie, wordt de kijker uitgedaagd om na te denken over de waarde van herinterpretatie, reproductie en commercie in de kunstwereld van vandaag.